De saffieren weg naar Sydney

21 augustus 2017 - Brisbane, Australië

Luistertip: 'Jackie' (Blue Zone), https://youtu.be/dy_6q95JlYc

En toen waren we weer met zijn tweeën. De laatste week van onze grote reis is nu echt aangebroken. Vrijdag brachten we Gerrit en Neeltje naar het vliegveld van Sydney nadat we de beide campers bij het verhuurbedrijf hadden teruggebracht. Daarna namen we de trein terug naar Sydney, stapten uit bij station Kings Cross en liepen naar Barcom Avenue waar we via Airbnb een kamer hadden gehuurd. Emma en Francois, de verhuurders, komen uit Frankrijk en werken allebei in de horeca. Ze hebben het naar hun zin maar Emma mist Parijs, 'het Franse leven met sigaretten en wijn', zoals ze zelf zegt. Het weekend brachten we door in de musea, de kroegen en winkels van Sydney. We bezochten het Museum of Contemporary Art en de Art Gallery van New South Wales, waar we meegingen met een free guided tour langs contemporaine kunst. We neusden rond in boek- en designwinkels, aten Indiaas en Thais en stonden ‪zaterdagavond‬ een half uur in de rij voor Palms, een van de vele homotenten op Oxfordstreet. Toen we eindelijk binnen waren, konden we niet meteen geloven waarom hier nou zo'n rij voor stond maar uiteindelijk hebben we toch vrolijk meegedanst op hits uit de jaren tachtig en negentig (zoals Blue Zone's "Jackie") in deze onpretentieuze club.

De week ervoor reden we in vijf dagen van Melbourne naar Sydney. We namen de kustweg en stonden dus elke nacht op een camping op steenworpafstand van de zee. Nou was het nog steeds niet echt strandweer maar de grijze wolken bleven steeds vaker weg en een strandwandeling is ook fijn. De camping van het dorp Eden ligt erg paradijselijk tussen de zee en een binnenmeer en we konden er voor het eerst sinds lange tijd weer buiten zitten. We kregen meteen bezoek van een prachtige regenboogparkiet die uit onze handen at en op Peter Gijs zijn hoofd ging zitten. De volgende ochtend scheen de zon uitbundig en reden we naar Central Tilba dat iets meer in het binnenland ligt. We dronken er koffie met zelfgemaakte fudge en liepen langs historische huizen naar een uitzichtpunt over de omliggende heuvels. De nacht brachten we op een camping in Moruya door, die aan een rivier ligt en waar we een idyllisch uitzicht hadden over de weilanden vol koeien. De volgende ochtend viel er weer regen en reden we via Batemans Bay en Jarvis Bay naar Kiama. Steeds dichter bij Sydney. De kust heet hier 'Sapphire Coast' en je hoeft maar naar de glanzend blauwe zee te kijken om te weten waar die naam vandaan komt. Af en toe stopten we onderweg om vanaf een hoog punt over de zee en grillige kust uit te kijken, bijna wegwaaiend door de harde wind.

Bij het dorpje Austinmer zijn Peter Gijs en ik nog even de zee in gegaan. Een korte verfrissende duik voor we het drukke verkeer van Sydney indoken. We sliepen twee nachten op een camping in een park in Noord Sydney, zodat we donderdag de stad konden bezoeken. Een bijzonder moment, om over de indrukwekkende Harbour Bridge te lopen en het beroemde Opera House voor het eerst te zien liggen op zijn plek in de haven. Het is moeilijk om dat op een foto vast te leggen dus kom je thuis met een enorme hoeveelheid foto's van dat iconische gebouw. We liepen via 'The Rocks', de oudste wijk van Sydney langs de haven naar de Opera Bar om aan de voet van het Opera House een biertje te drinken in de zon. Daarna namen we de ferry naar Manly, een wijk in het noorden met een van de twee stadsstranden van Sydney. Zo krijg je een goed beeld van de baai waaraan Sydney gebouwd is en kun je ook het Opera House nog even vanaf het water fotograferen. Toen de zon onder was, zaten we op de trappen voor het Opera House om naar een mooie lichtshow te kijken, geprojecteerd op een van de ronde witte muren. Een mooie afsluiting van een dagje Sydney.

En nu beginnen we aan de laatste dagen van onze reis. De komende dagen bezoeken we de nicht van mijn vader in Brisbane en na nog een laatste dagje Sydney zullen we er toch echt aan moeten moeten geloven: naar huis...

English translation

The sapphire way to Sydney

So it's the two of us again, and the last week of our big trip is really there. On Friday we brought Gerrit and Neeltje to Sydney airport after we had returned both campers to the rental company. Then we took the train back to Sydney, got off at Kings Cross Station and walked to Barcom Avenue where we had rented a room through Airbnb. Emma and Francois, the landlords, come from France and both work in a restaurant. They like it in Sydney, but Emma misses Paris, "the French life with cigarettes and wine", as she says herself. We spent the weekend in Sydney's museums, pubs and shops. We visited the Museum of Contemporary Art and the Art Gallery of New South Wales, where we joined in a free guided tour of the contemporary art. We nosed around in book and design stores, had Indian and Thai food and queued for half an hour to get into Palms, one of the many gay venues on Oxford Street. When we finally made it in, we could not believe why people would queue to be there, but in the end we were happily dancing to known and unknown 80's and 90's hits (like Blue Zone's "Jackie") in this unpretentious little club.

The week before, we traveled to Sydney in five days from Melbourne. We took the coastal road and and camped every night at a stone's throw from the sea. Well, it still wasn't beach weather, but the gray clouds continued to clear up and a beach walk is also nice. The campsite at the village of Eden is literally paradise-like set between the sea and an inner lake, and we could sit outside for the first time in a while. We immediately got a visit from a beautiful rainbow lorekeet that was eating out of our hands at and sat on Peter Gijs' head. The next morning the sun shone exuberantly and we drove to Central Tilba, which is a little more inland. We drank coffee with homemade fudge and walked past historic houses to a viewpoint over the surrounding hills. The night we spent on a camp site in Moruya, which is on a river and where we had an idyllic view of the plains full of cows. The next morning it rained while we drove through Batemans Bay and Jervis Bay to Kiama. Ever closer to Sydney. The coast is called 'Sapphire Coast' and you just have to look at the shining blue sea to know where that name comes from. Occasionally we stopped to look out from a high point over the sea and the whimsical coast, almost blown away by the high wind.

At the village of Austinmer, Peter Gijs and I did go for a swim in the Pacific Ocean. A short refreshing dip before we joined the busy traffic of Sydney. We spent two nights camping in a park in North Sydney, so we could visit the city on Thursday. A special moment to walk across the impressive Harbor Bridge and to see the famous Opera House for the first time on its spot in the harbor. It's hard to capture that in a picture so you come home with a huge amount of photos of that iconic building. We walked through 'The Rocks', Sydney's oldest district, along the harbor to the Opera Bar to drink a beer in the sun at the foot of the Opera House. Then we took the ferry to Manly, a neighborhood in the north with one of Sydney's two famous beaches. This way you get a good picture of the wide bay along which Sydney is built and you can also take another picture of the Opera House from the water. After the sun went down, we sat on the stairs in front of the Opera House to watch a beautiful light show projected on one of the round white walls. A nice end to a Sydney visit.

And now we start the last days of our trip. In the next few days, we will visit my father's cousin in Brisbane and after another final day in Sydney we really have to face it: going home...