Maar op mijn verjaardag scheen de zon

6 augustus 2017 - Mildura, Australië

Luistertip: 'Weather with you' (Crowded House), https://youtu.be/ag8XcMG1EX4

In Zuid-Australië is het winter in juli en augustus. Dat betekent dan weer niet sneeuw en ijs maar kans op grijs, bewolkt weer en koude nachten betekent het wel. Toen we in Perth aankwamen, regende het dus. En dan is kamperen ineens een stuk minder prettig. Hoewel we niet klagen natuurlijk. We hadden een camping uitgezocht vlakbij het vliegveld omdat we op woensdag 2 augustus naar Adelaide vliegen voor het tweede stuk Australië dat we bezoeken. Maar eerst Perth, waar we met stadsbus TransPerth nummer 36 naartoe gingen. Ook in de regen is dat een aardige stad. Mooi gelegen, met een overzichtelijk centrum waar wolkenkrabbers, oude kerken, grote winkelcentra en artdecogebouwen elkaar afwisselen. Peter Gijs en ik bezochten de Art Gallery waar een tentoonstelling over sneakers was en Gerrit en Neeltje  gingen ondertussen winkelen, op zoek naar een regenjas voor Gerrit.

Die regenjas vond hij uiteindelijk in Fremantle, een mooi stadje ten zuiden van Perth, waar we mijn verjaardag vierden. Want 1 augustus was weer aangebroken, de dag dat ik 47 jaar geleden het levenslicht zag. En gelukkig scheen de zon van harte toen we die ochtend wakker werden, na de laatste nacht in onze Boomerangcamper. Ik werd wakker met een lang-zal-hij-leven van Neeltje en toen ik naar buiten kroop, hingen er slingers tussen beide campers. Bij het ontbijt kreeg ik lieve kaarten van Peter Gijs, mama en Catelijn en van Gerrit en Neeltje een prachtig  vogelboek. Daarna moesten we aan het werk: de campers moesten leeg en schoon want vandaag was de laatste huurdag. Onze spullen brachten we naar een huisje op de camping dat we voor een nacht hadden gehuurd en vervolgens reden we naar het verhuurbedrijf. Dat was nog even spannend want wij hadden natuurlijk die toestand gehad op de Gibb River Road en we vonden eigenlijk dat we daarvoor gecompenseerd moesten worden. Om een lang verhaal kort te maken: dikke Dan van Boomerang bleek schappelijk en schold ons schoonmaakkosten en een dag huur vrij en bracht ons zelfs even naar de metrohalte. Die metro bracht ons naar het treinstation van Perth waar we Gerrit en Neeltje ontmoetten en de trein namen naar Fremantle.

Fremantle is een prachtig oud havenstadje met een gezellige binnenstad vol mooie oude huizen, leuke cafeetjes, restaurants en winkeltjes. Op een terrasje in de zon dronken we koffie met taart, in het gerenoveerde National Hotel een biertje en in een restaurant in High street hebben we gezellig zitten eten. Het liep al tegen negen uur toen we naar het station liepen. Terug namen we de bus en aangekomen in het huisje op de camping hebben we opgeruimd en ingepakt want de volgende dag zaten we al vroeg in het vliegtuig naar Adelaide.

Aan de turbulentie in het vliegtuig konden we het al merken: ook in Adelaide was het weer slecht. Maar niet getreurd, met een camper kun je kamperen in elk weer. Een taxichauffeur uit Soedan bracht ons naar campervehuurbedrijf Apollo waar onze nieuwe camper klaarstond. Dat bleek een beetje een teleurstelling: hij was kleiner dan we hadden verwacht. Kortjes bij dichtjes. Zo klein dat we uiteindelijk besloten een auto erbij te huren en vanaf Melbourne een tweede camper. Dat deden we op een camping in Adelaide, waar we twee nachten bleven. Zo konden we ook een dagje Adelaide doen: gezellige Central Market, South Australia Museum en Art Gallery. En biertjes in een leuk café in O'Connolstreet waar een lookalike van Christel achter de bar stond.

De volgende dag gingen we weer op weg: via Burra naar Broken Hill. Burra was ons aangeraden door mensen op de camping van Hamelin en is inderdaad een mooi dorp. Het waaide en regende alleen een beetje te veel om daar echt van te genieten. Na een koude nacht reden we verder naar Broken Hill, bekend van de Flying Doctors en uit de film 'Priscilla, Queen of the desert'. Maar daar vertel ik volgende week over.

English translation

But on my birthday the sun was out

In South Australia it's winter in July and August. This does not mean snow and ice, but there is quite a chance of gray, cloudy weather and cold nights. So when we arrived in Perth, it rained. And then camping is suddenly a lot less pleasant. But we did not complain of course. We had picked a campsite near the airport because we'd fly to Adelaide on Wednesday 2nd August for the second part of Australia that we'll visit. But first Perth, where we went to by TransPerth bus number 36. And even in the rain it is a nice city. Beautifully located, with an easy center where skyscrapers, old churches, big shopping malls and artdeco buildings are nicely mixed. Peter Gijs and I visited the Art Gallery where there was an exhibition about sneakers and Gerrit and Neeltje went shopping for a raincoat for Gerrit.

In the end, he found that raincoat in Fremantle, a beautiful town south of Perth, where we celebrated my birthday. Because it was August 1 again, the day on which 47 years ago I saw the light of life. And fortunately the sun shone as we woke up that morning, after the last night in our Boomerang camper. I woke up to Neeltje singing a birthday song and when I got out, there were flags and balloons between both campers. At breakfast I received sweet cards from Peter Gijs, Mama and Catelijn and from Gerrit and Neeltje a beautiful bird book. Then we had to get to work: the campers had to be empty and clean because today was the last rental day. We brought our stuff to a cottage on the campsite that we had rented for one night and then we drove to the rental company. We were a little nervous because we had had those issues on the Gibb River Road and we actually found that we had to be compensated for it. To make a long story short: bulky Dan from Boomerang turned out to be a compassionate guy, deleted the cleaning fee and a days rent from our bill and even took us to the metro stop. That train took us back to Perth train station where we met Gerrit and Neeltje to hop on the train to Fremantle.

Fremantle is a beautiful old port town with a cozy inner city full of beautiful old houses, nice cafes, restaurants and shops. On a terrace in the sun we drank coffee with cake, in the renovated National Hotel a beer and in a high street restaurant we had a nice meal. It was already 9PM when we walked back to the station. We took the bus back and after arriving in the cottage at the campsite we cleaned up and packed for the next day when we got on the plane to Adelaide already quite early.

The bumps during the flight made clear that the weather in Adelaide wasn't much better. But not to worry, in a camper you can camp in any weather. A taxi driver from Sudan brought us to the car rental company Apollo where our new camper was waiting. That turned out to be a bit of a disappointment: it was smaller than we expected. So small we eventually decided to rent an additional car and from Melbourne a second camper. We arranged all that at a campsite in Adelaide, where we stayed for two nights allowing us to see something of Adelaide: cozy Central Market, the South Australia Museum and Art Gallery. We had beers in a nice cafe on O'Connell Street where a lookalike of Christel was working behind the bar.

The next day we moved on: via Burra to Broken Hill. Burra was recommended to us by fellow campers at the Hamelin campsite on the west coast and is indeed a beautiful village. It was windy and raining just a little too much to really enjoy it though. After a cold night, we drove to Broken Hill, famous for the Royal Flying Doctors Service and from the movie 'Priscilla, Queen of the Desert'. But I'll tell more about that next week.