Naar huis

26 augustus 2017 - Den Haag, Nederland

Negen uur geslapen in ons eigen bed in ons eigen huis. Dat mocht ook wel want in het vliegtuig van Guangzhou naar Amsterdam lukte het me amper in slaap te komen. Bijna twaalf uur duurde die vlucht en er zat al een vlucht van negen uur vanaf Sydney en een wachttijd van zes uur voor op het vliegveld van Guangzhou. In die Chinese stad was het drieëndertig graden en een half uur voor boarding viel er nog een behoorlijke tropische bui boven het vliegveld. Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten, moesten we nog een half uur wachten op het sein van de wachttoren dat we de lucht in mochten en toen begon toch echt de laatste etappe naar huis. Op Schiphol werden we opgewacht door Gerrit en Neeltje en mijn moeder en haar vriendin Lidy die ons naar huis brachten. En dan doe je na acht maanden de deur van je eigen huis weer open en is het even een moment net alsof je hem gisteren achter je dicht trok. Maar het volgende moment weet je dat er zoveel mooie ervaringen en goede herinneringen aan nieuwe plaatsen en mensen bij zijn gekomen dat je daar toch heel anders staat dan acht maanden geleden.

En de laatste week zijn er nog een paar herinneringen bijgekomen. ‪Maandagochtend‬ vlogen we in een uur van Sydney naar Brisbane. Brisbane is een van de grotere steden van Australië maar is vergeleken bij Sydney prettig klein en overzichtelijk met een slingerende rivier er dwars doorheen. Na familie van Peter Gijs in Melbourne, bezochten we in Brisbane familie van mij. In de jaren vijftig emigreerde de enige zus van mijn opa naar Australië. Haar dochter Roma en dus de nicht van mijn vader woont met haar man Alban en dochter Amy in Brisbane en wij logeerden een nacht bij hen. Op maandag namen Roma en Alban ons mee de stad uit naar Mount Coot-tha, van waar je een prachtig weids uitzicht hebt over de stad. Een in selfies bedreven meisje in strakke zwarte broek nam foto's van ons. Daarna reden we door de bergen naar de plek waar Roma en Alban twaalf jaar in hun zelfgebouwde huis hadden gewoond. Aan het eind van de middag kwam Roma's broer Paul even langs en toen Amy thuis kwam van werk aten we met zijn vijven en liet Roma foto's van de familie zien. De volgende dag gingen we met de bus naar het centrum en voeren we een uur op de ferry over de slingerende rivier. Het was gelukkig prachtig weer dus het was goed toeven op het water. Na de boottocht liepen we door het gezellige centrum naar het stadhuis waar we het Museum of Brisbane bezochten en bovenin de klokkentoren over de stad uitkeken. Na een biertje op het plein voor het stadhuis brachten Roma en Alban ons naar het treinstation en namen we de trein terug naar het vliegveld om weer terug te vliegen naar Sydney.

In Sydney brachten we de laatste dag van onze grote reis door. Dat was een prettige relaxte dag met aan het einde een verrassing voor mij. Peter Gijs had in april al kaartjes gereserveerd voor een concert van het Sydney Symphonic Orchestra in het Opera House. Heel toepasselijk heette dat concert 'Memories & Travel' en het bevatte stukken van de Tsjechische componist Dvorak. Ook vanbinnen is het Opera House indrukwekkend, met veel hout en een prachtige akoestiek waardoor de mooie muziek ons weg deed dromen naar al die plaatsen waar we de afgelopen maanden nieuwe herinneringen maakten. Overdag hadden we zitten ontbijten om de hoek van ons appartement en waren we met de bus de stad ingegaan. We kochten een luifel voor onze nieuwe tent en bestelden een mooi boek over schoonheid in de outback van Australië als souvenir aan dit indrukwekkende land.

De volgende ochtend namen we de trein naar het vliegveld om de vlucht te gaan halen die we een jaar geleden al hadden geboekt en die ons naar huis zou brengen. 'Weet je het zeker', vroeg Peter Gijs. 'Laten we het toch maar doen', antwoordde ik.

English translation

Going home

Last night we slept nine hours in our own bed in our own house. That was also necessary, as I almost did not get to sleep on the flight from Guangzhou to Amsterdam the night before. It lasted nearly twelve hours, after already a nine-hour flight from Sydney and a six-hour waiting time at Guangzhou Airport. In the Chinese city it was thirty-three degrees and half an hour before boarding, the airport was treated to a heavy tropical downpour. Once we were on the plane we had to wait another half an hour for the ok of the control tower to take off and then the last leg of our trip really had started. At Schiphol we were greeted by Gerrit and Neeltje and my mother and her friend Lidy who brought us home. And to open the door of your own home again after eight months for a moment feels as if you closed it behind you yesterday. But the next moment you realise that in the meantime you gathered so many great experiences and great memories of new places and people that you are very different than eight months ago.

And last week, a few memories were added. Monday morning we flew from Sydney to Brisbane. Brisbane is one of Australia's larger cities, but compared to Sydney it is quite small and has a country town feel to it with a wide river winding through it. After visiting family of Peter Gijs in Melbourne, we visited my family in Brisbane. In the 1950s, my grandfather's only sister emigrated to Australia. Her daughter Roma (my father's cousin) lives with her husband Alban and daughter Amy in Brisbane and we stayed one night with them. On Monday, Roma and Alban took us from the city to Mount Coot tha, from which you have a beautiful view over the city. A selfie-proficient girl in tight black pants took pictures of us. Then we drove through the mountains to the place where Roma and Alban had lived in their self-built house for twelve years. At the end of the afternoon, Roma's brother Paul dropped by to say hi and when Amy came home from work the five of us had diner and Roma showed pictures of the family. The next day we went by bus to the city center and spent an hour on the ferry navigating the wide river. Luckily it was beautiful weather so it was nice to be on the water. After the boat trip we walked through the cozy center to the town hall where we visited the Museum of Brisbane and watched from the bell tower across the city. After a beer in the square in front of the town hall, Roma and Alban brought us to the train station and we took the train back to the airport to fly back to Sydney.

In Sydney we spent the last day of our big trip. That was a nice relaxing day with a surprise for me at the end. Peter Gijs had already booked tickets for a concert of the Sydney Symphonic Orchestra in the Opera House in April. It was very appropriately called 'Travel & Memories' which included pieces of the Czech composer Dvorak. Inside, the Opera House is impressive, with lots of wood and great acoustics, so the beautiful music carried us away to all the places of which we have new memories in recent months. During the day we had breakfast around the corner of our apartment and we went into the city by bus. We bought a canopy for our new tent and ordered a book on beauty in Australia's outback as a souvenir to this impressive country.

The next morning we took the train to the airport to get the flight we had already booked a year ago, which would bring us home. "Are you sure?" Peter Gijs asked. "Let's just do it", I answered.